Vorbirea se formează pe baza auzului
Dacă pierderea de auz este descoperită târziu, copilul poate avea probleme de dezvoltare, inclusiv de însușire a limbajului. Oamenii cu auz normal subestimează adesea impactul pe care îl are pierderea de auz. Adevarul este ca atunci când nu auzi, nu poți învăța să vorbești
Hipoacuzia este cu atât mai dificil de detectat cu cât copilul este mai mic. În orice caz, există câteva semnale de alarma generale.
Atât copiii normoacuzici cât și cei hipoacuzici “gânguresc”. Dar, la copiii hipoacuzici, această manifestare dispare la scurt timp după apariție, datorită imposibilității de controlare a vocii prin auz și a lipsei modelelor sonore. Așadar, deși toți copiii încep să gângurească, doar cei cu auz normal își dezvolta limbajul.
Un alt semnal de alarmă este reprezentat de lipsa de reacție a copilului la sunetele puternice. Un copil mic care aude bine trebuie să clipească atunci când cineva bate puternic din palme lângă fața sa. Dar, chiar dacă se observă o reacție la zgomotele puternice, exista posibilitatea să existe o hipoacuzie ușoară.
Cu toate că urechile sunt formate pe deplin încă de la naștere, nervii care fac legătura între organe și creier sunt încă nedezvoltați. Ariile creierului responsabile cu procesarea vorbirii și cu dezvoltarea limbajului se maturizează numai prin stimulare și antrenament corespunzătoare. In cazul copiilor cu auz normal, aceste arii sunt antrenate permanent datorita tuturor sunetelor pe care copilul le aude in mediul sau. Copiii hipoacuzici nu pot auzi decât câteva sunete, și acelea slabe. Ca urmare, unele arii corticale nu vor primi suficiente informații și stimulări care sa le asigure dezvoltarea. Copilul nu își va putea însuși limbajul.
Hipoacuzia nu trebuie privita ca un handicap.
Este foarte important pentru copiii cu o pierdere de auz să fie din timp diagnosticați și protejați cu aparate cât mai performante, în așa fel încât creierul să se poată dezvolta. Datorita progreselor tehnologice, este acum posibil pentru copiii cu hipoacuzie să își însușească o vorbire corectă, cu condiția reglării adecvate a protezei.